Kupcy i Barbarzyńcy mocne urozmaicenie Osadników z Catanu
Gra jest w gramajdowej bibliotece: Osadnicy z Catanu
Każdy gracz cieszy się gdy do swojej ulubionej gry może
dokupić dodatek, ale jego radość będzie jeszcze większa jeśli okarze
się że ow dodatek czyni z jego starej gry pięć nowych. W opakowaniu
znajdziemy mnóstwo elementów, które na to pozwolą : barbarzyńcy,
rycerze, złote monety, mosty, rzeki, wozy, wielbłady, oazę i
więcej!
Nowe zasady dla Osadników z Catanu
Dodatek uaktualnia zasady . Przyjacielski złodziej - na
początku gry nie okrada osadników. Zarządca portu - to karta dająca dwa
punkty zwycięstwa dla tego kto jest najmocniejszy w handlu morskim. W
końcu w instrukcji znajdziemy też zasady gry dla dwojga! Kolejnym
ciekawym wariantem są karty “Wydarzeni Catnu” które wycofują kostkę do
gry. Gwarantuje to odpowiednio prawdopodobne obradzanie pól, co przy
rzucie kostką nie było regułą. Zdarzały się bowiem rozgrywki gdzie
jakaś cyfra nie wypadała w ogóle. Na kartach mamy też dodatkowe bonusy
np “Traktat handlowy - gracz który posiada najdłuższy szlak handlowy
może wylosować jedną kartę od dowolnego gracza”, “Złodziej ucieka -
złodziej powraca na pustynie”, tego typu kart jest znacznie więcej
wspaniale urozmaicają rozgrywkę. Wariant ten pasuje do każdego dodatku.
Dodatek zawiera 5 kampanii, które zmieniają grę.
Szlaki karawan
A co gdyby zamiast pustyni pojawiła się życiodajna oaza z
której wędrowały by wielbłądzie karawany, poprawiające transport
surowców ? To właśnie Szlaki Karawany. Wielbłądy mogą podróżować drogą,
wówczas taka droga liczona jest podwójnie (jej długość liczona jest jak
dwie). Wielbłąd są wprowadzane na plansze gdy gracz buduję osadę lub
miasto. Decyzja odnośnie kierunku karawany jest podejmowana przez rade
Catanu - graczy na drodze głosowania. Przed głosowaniem każdy gracz
deklaruję liczbę głosów. Każdy głos kosztuję jeden zasób wełny lub
zborza. Karawana to nie tylko najdłuższy trakt handlowy, jeśli przez
osadę przechodzą wielbłądy gracz uzyskuje kolejny punkt zwycięstwa.
Rybacy
Pustynia zostaje zastąpiona jeziorem, a przy
morzu pojawiają się nowe pola - łowiska morskie. Na nowych
polach widnieją cyfry. Gracze posiadający przy łowisku osadę otrzymują
ryby gdy wypadnie odpowiednia liczba oczek. Ryby pobierane są ze stosu
- losuje się je. Na żetonie widnieją ryby może być ich od 1 do 3.
Ryby to towar wymienny na:
- 2 ryby mogą usunąć złodzieja z planszy
- 3 ryby można wylosować kartę surowca z tali innego
gracza - 4 ryby możemy wymienić na dowolny surowiec w banku
- 5 ryb możemy wymienić na drogę
- 7 ryb pozwala pozyskać kartę rozwoju
W grze jest jednak pułapka zamiast ryby możesz wylosować
"starego buta", posiadacz starego buta ma utrudnione zadanie - jeśli
chce wygrać musi zdobyć o jeden punkt więcej czyli 11. But może zostać
przekazany silniejszemu graczowi.
Rzeki
Rzeki to duży dodatek, wprowadza dużo nowych elementów:
- rzekę o długości 3 pól
- rzekę o długości 4 pól
- złote monety o nominale 1 i 5
- po 3 mosty dla każdego gracza
- kartę “Najbogatszy osadnik z Catanu”
- cztery karty “Biedny osadnik”
Złoto otrzymuje się za każdą drogę i osadę zbudowana nad
rzeką. 2 złote monety można wymienić na kartę dowolnego surowca, ale
warto je gromadzić, ponieważ gracz mający najwięcej złota otrzymuje
kartę “Najbogatszy osadnik” i otrzymuje w ten sposób dodatkowy punkt
zwycięstwa. Pozostali Gracze są biedni, co zmniejsza ich punkty
zwycięstwa o 2. Na planszy panuje gorączka złota! Staję się ono
najważniejszym elementem gry. Aby przekroczyć rzekę gracz może zbudować
most. Most łączy ze sobą szlaki handlowe, warto je budować bo są one
nagradzane kolejnymi dwoma złotymi monetami.
Atak barbarzyńców
Wybrzeże jest plądrowane przez barbarzyńców. Wraz ze wzrostem
ich liczby są coraz bardziej niebezpieczny, przejmują kontrole nad
polem obradzającym w zasoby. Lub otaczają osadę/miasto wyłączając je z
rozgrywki. Po rozwinięciu koloni każdy gracz rzuca kośćmi aby
zadecydować gdzie tym razem pojawią się barbarzyńcy. Tylko środek mapy
pozostaje bezpieczny. Jedynym sposobem na przegonienie najeźdźcy są
rycerze. Rozgrywka jest dość skomplikowawszy ponieważ podczas bitwy
gracz może utracić kilku ze swoich rycerzy. Rycerze nie koniecznie są
posłuszni zawsze może się przydarzyć “Intryga” lub “Zdrada”.
Kupcy i Barbarzyńcy
Kupcy i Barbarzyńcy to zupełnie nowe zasady. Na planszy pojawiają się
trzy nowe pola celu : Zamek, Kamieniołom oraz huta szkła. Gra polega na
przetwarzaniu surowców na potrzeby zamku, ale żeby tego dokonać trzeba
je transportować miedzy hutą kamieniołomem a zamkiem. Na szczęście
gracze dysponują wozami. Każdy cykl transportu daję punkt zwycięstwa.
Dużo zależy od jakości wozu jaki posiada gracz. Można poświecić surowce
aby go ulepszyć. Lepszy wóz to szybszy transport a wiec szybsze
zwycięstwo. Najlepiej jest również poruszać się drogą i to swoja bo to
nic nie kosztuje inni gracze pobiorą złoto za udostępnienie swojej
trasy. Możesz też poruszać się po bezdrożach, ale na pewno będzie to
wolne...
Dodatek jest bardzo ciekawy. Ma bardzo dużo możliwości. Jeśli
Osadnicy z Catnu w podstawowej wersji są już Ci dobrze znani to
rozszerzenie da Ci wiele dodatkowych godzin zabawy. Bardzo istotne jest
to, że nowe zasady można stosować w różnych kombinacjach, szczegóły
znajdziecie w instrukcji.
Recenzję rozszerzenia do gry Osadnicy z Catnu - Kupcy i Barbarzyńcy przygotował sklep Gry Planszowe 24.pl
Komentarze
Dodaj nowy komentarz